.

SALAM MAAL HIJRAH
TUNGGANG DENGAN CERMAT MENYELAMATKAN HARTA DAN NYAWA

Wednesday, April 1, 2009

Explorasi Generasi Bebas Jenayah







Bermula 19-21 Mac yang lepas, Mahkota Bikers dijemput untuk menjadi Road Marshal bagi melicinkan program yang dinamakan Explorasi Generasi Bebas Jenayah 2009 anjuran Majlis Belia Felda Malaysia dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Program ini antara lain bertujuan untuk mempromosi generasi belia bebas jenayah. Selain berkonvoi ke seluruh negeri Johor, program ini juga menyelitkan aktiviti seperti gotong-royong sefelda, menyebarkan risalah dan maklumat di tempat-tempat tumpuan awam, majlis tahlil dan ceramah agama.

Konvoi dilepaskan di Felda Pengeli Timur, Kota Tinggi bergerak menuju ke Kulai, Senai, Felda Ulu Tebrau, Kota Tinggi, Felda Pasak, Gugusan Felda Air Tawar 1-5, Felda Lok Heng, Gugusan Felda Tenggaroh, Mersing dan hari pertama berakhir di Felda Endau. Majlis tahlil dan ceramah pendek telah diadakan di situ. Konvoi bermalam di Pantai Pasir Lanun, Penyabong, Mersing.



Hari kedua, konvoi bergerak melalui bandar Mersing, Felda Nitar, Gugusan Felda Kahang, Renggam, Simpang Renggam, dan beraktiviti di Benut, Pontian. Selesai solat Jumaat, konvoi bergerak menuju ke Batu Pahat dan berhenti di Parit Sangit untuk melawat Usahawan Belia di situ. Setelah itu konvoi menuju ke Muar, melalui Sungai Mati, Bukit Gambir dan tamat di Felda Sri Ledang. Ceramah diadakan di situ. Konvoi bermalam di bandar Segamat.







Hari terakhir konvoi bergerak dari bandar Segamat melalui Labis, Ca'ah, Yong Peng, Air Hitam, bandar Kluang dan menuju ke lokasi penamat di Felda Bukit Tongkat. Pelbagai acara telah diadakan di situ seperti pertandingan Paint Ball, Tarian Kuda Kepang, Futsal, Bola Jaring, Autoshow, pembukaan booth pameran agensi kerajaan dan lain-lain lagi. Timbalan Pengarah Jabatan Belia dan Sukan turut hadir memeriahkan acara.



Konvoi seumpama ini wajar dilaksanakan setiap tahun bagi menggalakkan aktiviti yang berfaedah kepada masyarakat Felda terutamanya golongan belia.

No comments: